Concert 2019

EEN RUSSISCHE AVOND …. met een Armeens vleugje èn iconenexpositie

Datum         : Vrijdag 12 juli 2019, 20:00 uur
Entrée          : Vrije gave
Locatie         : Franciscus Huis Weert, Biest 43a, 6001 AP Weert
Website        : www.orgelkring-weert.nl

JEAN-PIERRE STEIJVERS, HEYTHUYSEN
Jiang Shangrong (Bariton)
Raphaela Danksagmüller (Duduk = Armeense hobo)
Weerter Mannenkoor o.l.v. Wiel Bonten
Jan Teuwen (Iconenexpositie)

 

Programma:

SERGEI RACHMANINOFF (1873-1943) Thème Russe, Opus 11, no.3 Orgel
RUSSIAN ROMANCES-1 Oh, You Wide Steppe

If Mother River Volga

Orgel/Bariton
MIKAEL TARIVERDIEV (1931-1996) Choral-Prelude Opus 103, no.9 Orgel/Duduk
ANONIEM Armenian Churchsong Orgel/Duduk
GEORGY SVIRIDOV (1915-1998) Romance (uit ‘The Snow Storm’) Orgel
PAVEL CHESNOKOV (1877-1944) Eternal council Koor/Bariton
ALEXANDER KOSOLAPOV (..) Affirm, O Lord Koor/Bariton
ANONIEM (10e eeuw) Havun, havun (Armeens kerklied) Duduk
RUSSIAN ROMANCES-2 Along the St. Petersburg Avenue

Here is Running the Troika Postal

Orgel/Bariton
PAVEL CHESNOKOV (1877-1944) Duh Tvoy Blagiy Koor
ALEXANDER BORODIN (1834-1887) Dans les Steppes de l’Asie Centrale Orgel
NERSES SHNORHALI (12e eeuw) Nor Tsaghik Orgel/Duduk
RUSSIAN ROMANCES-3 Oh, You Sweetheart Orgel/Bariton
ARAM KHACHATURYAN (1903-1978) Sabre Dance (uit ‘ballet Gayane’, 1942) Orgel

Jean-Pierre Steijvers(organist) heeft hoofdvak orgel, piano en kerkmuziek gestudeerd aan het Conservatorium van Maastricht en het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Daarnaast heeft hij diverse masterclasses bij gerenommeerde organisten gevolgd. Hij is prijswinnaar van orgelconcoursen in Dublin, Luzern, Chartres, Kaliningrad en winnaar van de “Moscow Philharmonic Society Special Award”.

Sinds mei 2004 is hij benoemd tot “Organiste-Titulaire” van de St. Christoffel Kathedraal te Roermond en van het Louvigny/Robustelly/Verschueren orgel in de Caroluskapel van het voormalig Groot Seminarie van het Bisdom Roermond. Daarnaast is hij docent orgel, piano en muziektheorie aan ECI-cultuurfabriek te Roermond.

Hij geeft vele concerten in Europa, Japan en de USA. Tevens geeft hij ieder jaar concerten in de belangrijkste concertzalen van geheel Rusland. Hij treedt regelmatig op met orkesten uit binnen- en buitenland en werkte in die hoedanigheid samen met gerenommeerde dirigenten als Ed Spanjaard, Vladimir Askenazy, Edo de Waart, Paul Goodwin, Rizzi Brignoli en Kynan Johns.

Als orgelduo met Hiroko Inoue (Osaka/Moscow) genieten zij met name in Rusland grote bekendheid. In april 2019 werd hun Cd COR D’HARMONIE gepresenteerd, de eerste CD opname met het gerestaureerde orgel van de St. Christoffel Kathedraal. In 2007 werd hem de “Kiwanis Cultuurprijs 2007” uitgereikt vanwege zijn grote verdiensten als organist in binnen en buitenland. Hij is artistiek adviseur van de Stichting Orgelkring Roermond.

In 2017, 2018 en 2019 is hij als docent orgel verbonden aan The Moscow Gnessin Summer School.

Raphaela Danksagmüller(duduk = Armeense hobo) werd geboren in Ried (Oostenrijk) en woont in Amsterdam. Zij voltooide haar studie blokfluit aan de Wiener Hochschule für Musik und Darstellende Kunst cum laude, waarna ze haar studie voortzette aan het Conservatorium van Amsterdam bij Walter van Hauwe. Vervolgens studeerde Raphaela duduk bij Gevorg Dabaghyan in Yerevan, Armenië. Als solist en lid van verschillende ensembles concerteert zij in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Raphaela is lid van het Ensemble Zerafin, het renaissance-ensemble Mezza Luna en het Atlas Ensemble. Zij speelde als gast o.a. bij het Nieuw Ensemble, het Nederlands Blazers Ensemble, het Nederlands Vocaal Laboratorium, het Residentie Orkest, het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Kamerorkest, het Nederlands Ballet Orkest, het Bratislava Opera Orchestra en bij de Salzburger Festspiele. Zij ontving prijzen van het internationale Blokfluit Symposium in Duitsland, het Brugge Oude Muziek Concours en het Internationale Gaudeamus Concours. Raphaela koestert een diepe fascinatie voor traditionele muziekinstrumenten, in het bijzondere herdersinstrumenten zoals de Armeense duduk, de Slowaakse fujara en de Moldavische kaval. De puurheid en betoverende klankspectrum van deze instrumenten vormen haar grootste inspiratie tot het musiceren. (https://raphaeladanksagmuller.com).

 Jiang Shangrong (bariton) is geboren in Yantai in China (Shandong Province) en is thans woonachtig in Moskou. Komend uit een familie van ingenieurs werd hij geacht ook een ‘harde’ studie te kiezen, maar met zijn artistieke passie koos hij toch voor de Shandong University of Arts en en daarna voor Shanghai Conservatory of Music om zijn vocale vaardigheden verder aan te scherpen. Zijn droom om zich in Rusland verder te bekwamen kwam uit toen hij werd toegelaten tot het Moscow State Conservatory of Music, waar hij van 2000-2003 studeerde bij professor Boris Kudryavtsev. Alhoewel hij al vele jaren zang studeerde, is zijn professionele ontwikkeling pas tot volle bloei gekomen in Rusland, waar alle geheimen van de zangkunst geleidelijk voor hem ontsloten werden, dankzij de unieke atmosfeer aan het conservatorium in Moskou én de Russische muzikale traditie. Russische volksmuziek en kunstliederen hebben een speciale plaats in zijn hart. Hij voelt een grote verwantschap met de ziel van de Russische zangkunst. Daarnaast heeft hij een imposante lijst van optredens in opera’s van Mozart, Tchaikovsky, Verdi, Carvalho, Donizetti, etc. Jiang is een gelauwerde zanger, die vele prijzen en onderscheidingen heeft ontvangen bij competities en festivals. Daarnaast treedt hij op dit moment ook op als solo-zanger (recitals) in de grote concertzalen over heel Rusland, is hij jurylid bij vele competities en festivals, en is hij universitair hoofddocent aan Moscow City University. Gezien zijn afkomst en kwaliteiten is hij geleidelijk een informele ‘culturele ambassadeur’ geworden m.b.t. de Russisch-Chinese betrekkingen en is in dat verband betrokken bij diverse culturele uitwisselingen tussen beide landen.

Weerter Mannenkoor heeft in zijn meer dan 50 jaren bestaan zich muzikaal nadrukkelijk laten gelden in het culturele leven. Al vrij snel na de oprichting in 1966 ontstond een volwaardig koor dat licht en zwaar repertoire op een harmonieuze wijze wist te combineren. Het muzikale niveau steeg met de jaren en gaandeweg werden met veel lef en ambitie grote projecten aangepakt. Grootse concerten werden uitgevoerd, zoals o.a. met het Limburgs Symfonie Orkest en internationaal bekende solisten. De vele eerste prijzen en onderscheidingen bij deelname aan concoursen tonen aan dat het koor in zijn beste jaren met de landelijke top kon wedijveren. Ook zijn er regelmatig succesvolle concertreizen gemaakt, onder meer naar Polen, Hongarije, Malta en Wales.

Het koor beheerst een breed scala aan muziekgenres: klassiek, religieus en populair. In de loop der jaren zijn op allerlei muziekdragers vele werken vastgelegd; sommige CD’s zijn nog verkrijgbaar (www.weertermannenkoor.nl). Vooral noemenswaardig zijn de CD met de ‘Frithjof Sage’ van Max Bruch (1867) en de CD met uitsluitend Russisch-Byzantijnse gezangen. In de laatste decennia verwierf het Weerter Mannenkoor brede bekendheid met het Russisch-Byzantijns repertoire.

Momenteel kent het koor twee dirigenten: Jean-Pierre Steijversen Wiel Bonten. De laatstgenoemde – ook als dirigent verbonden aan het Slavisch-Byzantijns gemengd koor Sobornost in Kerkrade – zal op deze “Russische Avond” in het Franciscus Huis Weert het mannenkoor leiden.

Jan Teuwen (Posterholt) en zijn Iconen
Iconen worden ‘geschreven’ en niet ‘geschilderd’. Bij het schrijven van iconen worden de portretten/afbeeldingen van Christus, de Moeder Gods, engelen en heiligen, profeten en gebeurtenissen uit de bijbel als uitgangspunt genomen. Daarnaast betreft het onderwerpen uit geschreven bronnen en overgeleverde verhalen, waaronder in de tijd ontstane legenden. Daarbij worden door de orthodoxe Kerken vastgestelde regels in acht genomen. Jan Teuwen zegt hierover: “Ik gebruik deze voor de verkenning van de relatie tussen binnen en buiten, werkelijkheid en beeld, origineel en replica en het effect van het fragment op het geheel.”

Jan Teuwen is wat iconenschrijven betreft een autodidact. Het schrijven van iconen, is zeker na verdere oriëntatie en het volgen van talrijke symposia en cursussen een echte passie geworden. Interne cursussen volgde hij in de loop van de jaren bij de Broeders van de Beyart te Maastricht, de cisterciënzerabdij van Tongerlo alsmede het diocesaan Centrum van het bisdom Brugge te Torhout. Deze cursussen werden onder meer ook gegeven door Oost-Europese iconenschrijvers. Hij zegt daarover: “Mijn doel van het volgen van diverse cursussen was en is nog steeds technische vaardigheden en kennis op te doen en te beheersen volgens zowel de Russische als Griekse orthodoxe traditie. Dit om zo een gedegen technisch en theologisch verantwoord professioneel niveau te bereiken.”

Momenteel verzorgt Jan Teuwen zelf cursussen iconenschrijven, zowel in zijn eigen atelier in Posterholt als op locatie. Een wisselende selectie van de talrijke door hem geschreven kunstzinnige iconen wordt regelmatig tentoongesteld, onder meer in de St. Christoffel kathedraal in Roermond, nu al 3 achtereenvolgende jaren, in de periode van Kerstmis tot Maria Lichtmis.